Blog...

A kiégés stádiumai és kezelésük – Benkó Nikolett coach vendégírása

Akik kedvenceink jólétéért küzdenek, igazi kék köpenyes szuperhősök a szememben. Az én életem is egy mentett labrador boldogítja és teszi tejessé. Az eddigi tapasztalataim alapján nem kérdés, hogy aki állatvédelemmel aktívan foglalkozik, az mélyen elkötelezett és hivatásból teszi.

Segítőként azonban gyakran áldatlan állapotokkal találkozunk, rendszeresen szembesülünk megrendítő helyzetekkel és fáradhatatlanul teszünk azért, hogy ezeken változtassunk: Egy jobb világot teremtsünk. A fokozott terhelés miatt azonban örök veszélynek vagyunk kitéve: a STRESSZNEK. Ismerjük, tudjuk miről van szó, legyintünk is rá, hisz nem engedhetjük meg magunknak, hogy az érzelmi megterhelésünkkel foglalkozzunk, kibírjuk. Mi mindent kibírunk.

Aztán egyik nap nincs kedved felkelni, bemenni a munkahelyedre, a feladataid monotonnak érzed, teljesítményed elégtelennek. Romlik a kapcsolatod a kollégáiddal, alvás és evésproblémákkal küzdesz. Csak szólok: ez a KIÉGÉS!

A fogalmat (angolul burn-out) Herbert Freudenberger 1974-ben alkotta meg, mely szerint az „emocionális megterhelések és stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár”.

A szindrómát illetően a segítő foglalkozásúak fokozott veszélyeztetettségnek vannak kitéve. A kiégés menete megfigyelhető: először szíved-lelked beleadva, személyiséged legfőbb munkaeszközként felhasználva, szakmaiságod maximumon pörgetésével beleveted magad a munkába. Élvezed ezt az időszakot, ám amint kissé alábbhagy a tűz, hiányzik az extra inspiráció, a pozitív visszajelzések, már nem fut 110%-on a teljesítményed. Ez egy teljesen természetes jelenség, Te mégis hajszolod az elismeréseket, sikereket és összekapod magad, hogy bebizonyítsd rátermettséged, soha nem látott erőfeszítéseket teszel. Közben szépen lassan elfelejtesz gondoskodni saját szükségleteidről. A kapcsolataidról, jólétedről, személyes kedvteléseidről átkerül a hangsúly a feladatokra. Minél többet dolgozol, annál kevésbé leled örömöd a munkádban és a motivációd is elszáll, rutinból végzed a feladataid. Micsoda ördögi kör! Csökken a stressztűrésed és türelmetlenné, ingerlékennyé válsz, kollégáid is idegesítenek. A kiégés utolsó fázisa a teljes apátia. Magadba fordulsz, rosszkedvűvé válsz, árnyéka leszel a régi lelkes, vidám önmagadnak. A munkád rutinból végzed, kilátástalanság, motiválatlanság jellemez, a munkatársaid is elkezded kerülni. Végül előbukkannak egészségügyi problémák és mentális zavarok.

Érzed, hogy belekavarodtál az örvénybe? Határozd meg, melyik fázisban vagy!

Szánj időt a változtatásra! Íme 6 gyakran használt módszer, ami segít kimászni a gödörből!

  1. Naplózz: Az egyik legkiválóbb coaching eszköz a tevékenységeink részletes feljegyzése. Keress egy füzetet és legalább egy hétig írd le mikor mit csinálsz. A napod végén minden tevékenység mellé írd, hogy egy 1-től 10-es skálán mennyire okozott örömöt. Egy hét után szánj rá egy órácskát, hogy leülsz, átnézed a naplód. (Érdemes dolgozni rajta, hogy úgy alakítsuk életünket, hogy minél több magasabb pontszámú tevékenységből álljon a napunk!)

 

  1. Delagálj: A stressz egyik fő oka, hogy túl sok feladatot vállalsz magadra és nem győzöd őket teljesíteni. Ha túlterheltnek érzed Magad, írj egy listát teendőidről és kategorizáld őket: a) amit kizárólag Te tudsz megoldani, b) fokozatosan át tudsz adni másnak – írd azt is oda, hogy kinek, c) más is meg tudná oldani. Gondold át alaposan, olyan nincs, hogy minden teendő az első kategóriába tartozik 😊 Következő lépés: Válassz ki néhányat a b) és c) teendők közül és néhány napon belül szervezd meg, hogy továbbadd őket!

 

  1. Vedd górcső alá a munkahelyed: Szoktál csinálni pro-kontra listát? Akkor itt az ideje! Gyűjtsd össze, mi szól a munkahelyed mellett és mi ellene. Ha ez meg van (Melyik lista a hosszabb?), karikázd be a legfontosabb szempontjaidat, majd állíts belőlünk fontossági sorrendet. Min szeretnél változtatni? Hogyan lehetséges? Hogy látod, a megfelelő helyen vagy, vagy ideje továbblépned?

 

  1. Kezdj el egy hobbit, ami kikapcsol: Mozogj, leld örömöd a művészetben! Bármi, ami feltölt, ami rólad szól, a te örömödet szolgálja. Iktass be heti néhány alkalommal „kötelező kikapcsolódást” és meglátod, néhány héten belül meg fogja hálálni a tested és a lelked.

 

  1. Legyen módszered kifejezetten a stresszcsökkentésre: A stressz a mindennapjaink része, törekedni arra, hogy egyáltalán ne találkozzunk vele, igazi szélmalomharc. Viszont ha van saját stratégiánk, amivel meg tudjuk nyugtatni magunkat, már nyerő helyzetben vagyunk. Ha csak egyhelyben, tehetetlenségünkben toporgunk, biztosan nem javul a helyzet, sőt! Fontos tudni, hogy ezek a módszerek akkor működnek, ha sokat gyakorlod őket nyugalmi állapotban is és nem csak akkor veszed elő, ha ég a ház. Én például a belső egyensúlyom megtartásáért rendszeresen meditálok.

 

  1. Keress segítőt Magad mellé, ha egyedül nem sikerül megoldani a problémád: Vannak olyan helyzetek az életünkben, amikkel hiába próbálunk egyedül szembe nézni, hónapok alatt sem jutunk előrébb. A barátnős beszélgetések sokat tudnak segíteni nagyon fontosak, ám aki szeret minket az általában elfogult velünk szemben és az objektív, aha-élményt adó kérdéseket, szempontokat egy független, külsős szakember tudja behozni (coach, pszichológus, szupervízor stb). Szerencsére sok munkahelyen odafigyelnek erre, hisz nem tudják a munkavállalók kamatoztatni szakmai tudásunkat, ha egyéni elakadásaik vannak. Miért nem tudsz tovább lépni? Vagy kérdem így: Miben kellene fejlődnöd ahhoz, hogy tovább tudj lépni a problémáidon? A megfelelő önismeret, önelfogadás és önmenedzselés, önreflexió mind a hátterében lehetnek. Ha a munkáltató nem támogatja, akkor érdemes nekünk megtenni ezt a lépést saját jólétünkért.

 

A fenti módszerek közül elég, ha kiválasztod azt az egyet, ami a legközelebb áll hozzád és kezd el felépíteni, alkalmazni. Ha magunkon segítünk azzal másokon is segítünk, azt hiszem ezt Neked nem kell magyaráznom 😊 A problémákon való görcsölés elengedése, a pozitív hozzáállás és megoldásközpontú megközelítés már hatalmas lépés a saját boldogságod felé. A többire meg ott vannak kis kedvenceink!

A jelenlegi rendkívül megterhelő helyzetre való tekintettel az állatvédelemben dolgozók segítésére felajánlok egy alkalmas stresszcsökkentő online egyéni coaching konzultációt  75%-os árengedménnyel, azaz 3500 Ft-ért. Annyit kérnék, hogy írj Magadról, a munkádról néhány sort és küldj egy Rólad készült képet egy mentett állattal az info@nikolettcoach.hu e-mail címre.

Pohárnik Eszter

Szólj hozzá te is!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kérdésed van?

+36 30 93 17 536